Vol. 10 No. 2 (1995)
Research Articles

Removing Barriers and Enhancing Openness: Distance Education as Social Adult Education

Bruce Spencer
Athabasca University

Published 2008-08-11

How to Cite

Spencer, B. (2008). Removing Barriers and Enhancing Openness: Distance Education as Social Adult Education. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 10(2), 87–104. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/237

Abstract

One of the benefits claimed for post-secondary distance education is that it removes "barriers" to learning and is, therefore, "open"-as suggested in the title of the British distance learning university the "Open University" or British Columbia's "Open Learning Agency." However, "openness" and "accessibility," as they are currently understood, are not to be equated with the traditional adult education goal of providing education for participation in democratic society. Social purpose education, which leads to an enhanced participatory democracy, has been pushed to the margins of the purposes of traditional "western" distance education. It can be argued that, given the internal institutional constraints of delivery-centred distance education institutions and systems, distance education on its own cannot remove all barriers and become truly "open" and "accessible." Open, accessible, social purpose adult education can only be rebuilt in collaboration with other educational and community groups. In order to explore these issues this paper will begin by examining the barriers to education and then will consider ways to open up access in distance education. L'un des avantages que revendique l'éducation à distance au niveau post-secondaire est de supprimer les « obstacles » à l'apprentissage qui devient donc plus « ouvert », comme le traduit si bien le nom de l'université britannique d'enseignement à distance, la « Open University », ou, en Colombie-Britannique, le « Open Learning Agency ». Il ne faut cependant pas établir de parallèle entre le concept de l'éducation traditionnelle des adultes, c'est-à-dire d'enseigner pour préparer les étudiants en vue de leur participation au sein d'une société démocratique. L'objectif social de l'éducation, soit la participation à la démocratie est un objectif secondaire de l'éducation traditionnelle « occidentale ». On peut alléguer qu'en raison des contrainte internes des établissements et des systèmes d'éducation à distance qui mettent l'accent sur l'enseignement, l'éducation à distance ne peut à elle seule obvier à toutes les difficultés et devenir vraiment « ouverte » et « accessible ». Un système d'éducation des adultes ouvert, accessible et jouant un rôle social n'est possible qu'avec la collaboration d'autres groupes éducatifs et communautaires. Ce document s'attarde donc sur ces questions; il commence d'abord par examiner les obstacles à l'éducation, puis étudie les moyens de rendre l'éducation à distance plus accessible.