Vol. 11 No. 1 (1996)
Research Articles

Barriers to Completion of a Nurse-Midwifery Distance Education Program

Katherine Camacho Carr
nstitute of Midwifery, Women & Health
Judith Fullerton
University of Texas Health Science Center
Richard Severino
Queen’s Medical Center
M. Kate McHugh
nstitute of Midwifery, Women & Health

Published 2007-09-15

How to Cite

Camacho Carr, K., Fullerton, J., Severino, R., & McHugh, M. K. (2007). Barriers to Completion of a Nurse-Midwifery Distance Education Program. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 11(1), 111–131. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/240

Abstract

A survey of 59 student drop-outs and 68 successful graduates (controls) was conducted to identify demographic factors, personal and program characteristics, and academic habits that lead to student success or withdrawal from a two-year distance education program in nurse-midwifery. The findings of the study indicate that, despite remarkable similarity in personal characteristics, other demographic variables, and equal academic achievement at entry into the Community-based Nurse-Midwifery Education Program (CNEP), there were several important differences between the two study groups that contributed to academic success or lack of it. The greatest differences that were identified from these data were related to the academic habits of the two respondent groups and the ways in which these groups related to the program and its faculty. A forward stepping logistic regression approach revealed that none of the demographic variables were found to be predictive of dropping out. However, three variables from among those describing academic habits did contribute significantly to a logistic regression model for predicting the odds of dropping out (p Un sondage a été effectué auprès de 59 décrocheurs et 60 finissants reçus (groupes de contrôle) d'un cours à distance de deux ans d'infirmière sage-femme, pour connaître les facteurs démographiques et personnels, ainsi que les caractéristiques du cours et les habitudes scolaires des étudiants, qui favorisaient la réussite ou le décrochage scolaire. Selon les résultats de cette étude, malgré une ressemblance étonnante entre les facteurs personnels, d'autres variables démographiques et les réalisations scolaires équivalentes au moment de l'inscription au programme communautaire à distance d'infirmière sage-femme (CNEP), on a pu dégager entre les deux groupes étudiés plusieurs différences importantes responsables de la réussite ou de l'échec scolaire. Ainsi, les données recueillies ont permis de constater que ces grandes différences résident essentiellement dans les habitudes scolaires des répondants des deux groupes et dans les relations entre les étudiants et les cours enseignés et entre les étudiants et les professeurs. À partir de la méthode de régression progressive logistique utilisée, aucune des variables démographiques n'est responsable du décrochage. Cependant, selon un modèle de régression logistique, trois des variables relatives aux habitude scolaires peuvent permettre de prédire dans une grande mesure les possibilités de décrochage (p.