Abstract
Distance education programs are playing an increasingly important role in educational programs throughout the world. Despite the rapid growth of distance learning, however, few efforts have been made to conceptualize and ground the distance education process theoretically, particularly in terms of offering a quality educational product. The current investigation provides a holistic model with five primary factors that affect the overall ecology of a distance learning experience. Included in the model are considerations for course delivery, instruction quality, student participation and involvement, course and program administration, and the culture of teaching and learning.
Les programmes d'éducation à distance jouent un rôle de plus en plus important dans le domaine de l'enseignement partout dans le monde. Cependant, malgré la croissance rapide de l'enseignement à distance, peu de travail a été fait afin de conceptualiser et de cerner au plan théorique le processus d'éducation à distance, surtout quant à la qualité du produit pédagogique. Cette enquête dégage un modèle holistique comprenant les facteurs primaires déterminant l'écologie globale de l'apprentissage à distance. Ce modèle s'attarde notamment à l'enseignement des cours, à la qualité de l'instruction, à la participation des étudiants, à l'administration des cours et du programme, ainsi qu'à la culture de l'enseignement et de l'apprentissage.