Vol. 11 No. 2 (1996)
Research Articles

Destination 2000: Strategies for Managing Successful Distance Education Programs

Don Olcott Jr.
Western Cooperative for Educational Telecommunications

Published 2007-09-13

How to Cite

Olcott Jr., D. (2007). Destination 2000: Strategies for Managing Successful Distance Education Programs. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 11(2), 103–115. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/252

Abstract

Distance education is at a crossroads. Despite the unprecedented growth of educational telecommunications, colleges and universities have yet to harness the full potential of technology to transform the teaching and learning process. This article examines some key lessons from distance education practice over the past ten years that must be addressed for developing viable distance and distributed learning systems for the 21st century. The author argues that current outreach and distance learning models will not be successful in the highly competitive, student-driven educational environment. Major changes in financing, accrediting, assessment, and faculty workload will be imperative for institutions to compete in this environment. Recommendations for practice and strategies for a renewed commitment to the distance learning enterprise are presented. The author concludes by advocating that higher education institutions must learn to function more like a business and provide responsive, timely, and cost effective programs in the home, the workplace, and the traditional classroom. "Education on demand" will dominate the marketplace and those institutions that can adapt to these changes will thrive. Conversely, those who fail to mobilize their institutions may find themselves out of business. The choice is ours. L'éducation à distance est à une croisée des chemins. En dépit de la croissance sans précédent des télécommunications en éducation, les collèges et les universités n'exploitent pas encore le plein potentiel de la technologie pour transformer l'enseignement et le processus d'apprentissage. Cet article examine certaines des leçons clés issues de la pratique de l'éducation à distance au cours des dix dernières années, lesquelles doivent être prises en considération dans l'élaboration de systèmes d'apprentissage distribué et à distance qui puissent être rentables au XXIe siècle. L'auteur soutient que les modèles actuels d'apprentissage hors école et à distance ne réussiront pas dans les milieux éducatifs hautement concurrentiels et centrés sur les étudiants. Pour pouvoir rivaliser dans cet environnement, les établissements devront procéder à des modifications majeures au niveau du financement, de l'accréditation, de l'évaluation et de la charge de travail du corps professoral. On y présente des recommandations relativement à la pratique et aux stratégies requises pour assurer un engagement renouvelé à l'égard de l'apprentissage à distance. L'auteur conclut en affirmant que les établissements d'enseignement supérieur doivent apprendre à fonctionner davantage comme une entreprise et à offrir des programmes pertinents, ponctuels et financièrement efficaces dans les foyers, les milieux de travail et les salles de cours traditionnelles. « L'éducation à la demande » dominera le marché et les établissements qui sauront s'adapter à ces changements prospéreront. En revanche, les établissements qui ne parviendront pas à se mobiliser pourraient se voir éclipser du marché. Le choix nous appartient.