Abstract
The East-West project has been designed to provide Canadian adult learners and particularly learning professionals with the opportunity to complete a full course online through the World Wide Web (WWW). Four Canadian provinces (Alberta, British Columbia, New Brunswick, and Newfoundland) participated in examining different approaches to implementing accredited programs for adults that would be accessible in the workplace, at home, in schools, and in community centres using the WWW. The project is an example of interprovincial collaboration, resource sharing, and credit acceptance. The experience has also been used to develop the necessary design expertise and set common standards in Web-based course development.
The course is being used to promote new ways of learning, produce effective learning materials, and provide innovative approaches to teaching. Another advantage is that teachers and designers can keep materials current. Currency and relevancy can be maintained through the development of internationally recognized open standards for instructional design, pedagogy, courseware, visual interfaces, and cybernavigation. Teachers and designers can make use of authoring standards and templates that have been developed for this project. They are available in the appendix or at the TeleEducation NB web site: http://teleeducation.nb.ca/.
Le projet Est-Ouest a été conçu dans le but de fournir aux apprenants Canadiens adultes, et plus particulièrement aux professionnels de l'apprentissage, l'occasion de compléter la totalité d'un cours en-ligne sur le W3. Quatre provinces canadiennes (l'Alberta, la Colombie-Britannique, le Nouveau Brunswick et Terre-Neuve) ont participé dans l'examen de différentes approches pour implanter des programmes accrédités pour adultes qui seraient accessibles à partir du lieu de travail, de la résidence, de l'école ainsi que des centres communautaires via le W3. Ce projet est un exemple de collaboration interprovinciale, de partage de ressources et de la reconnaissance de crédits. L'expérience a également servi à développer l'expertise de design nécessaire ainsi qu'à établir des normes communes dans le développement de cours offerts sur le Web.
Le cours est utilisé pour promouvoir de nouvelles façons d'apprendre, pour produire des matériels d'apprentissage efficaces ainsi que pour fournir des approches innovatrices en enseignement. Un autre avantage est que les enseignants et les concepteurs peuvent maintenir leurs matériels à jour. L'actualité ainsi que la pertinence peuvent être maintenues grâce au développement des normes ouvertes, internationalement reconnues pour le design pédagogique, la pédagogie, le matériel de cours, les interfaces visuelles de même que la cybernavigation. Les enseignants et les concepteurs peuvent faire usage des normes de présentation interactive ainsi que des gabarits qui ont été mis au point dans le cadre de ce projet. Ils sont disponibles en annexe ou encore au site W3 de la TéléÉducation NB: http://teleeducation.nb.ca./.