Vol. 12 No. 1 (1997)
Research Articles

Development of Communication Conventions in Instructional Electronic Chats

Karen Murphy
Texas A&M University
Mauri Collins
Northern Arizona University

Published 2007-09-11

How to Cite

Murphy, K., & Collins, M. (2007). Development of Communication Conventions in Instructional Electronic Chats. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 12(1), 177–200. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/269

Abstract

The widespread use of computer conferencing for instructional purposes, both as an adjunct to and a replacement for the traditional classroom, has encouraged teachers and students alike to approach teaching and learning in ways that incorporate collaborative learning and the social construction of knowledge. Discussion and dialogue between instructor and students and among students is a key feature of computer conferencing and the foundation of constructivist learning techniques. Computer conferencing can be used both asynchronously, which allows time for reflection between interactions, and synchronously, which gives opportunities for real-time, interactive chats or open sessions among as many participants as are online simultaneously. This study used content analysis to identify the communication conventions and protocols that real-time, interactive electronic chat users developed in instructional settings. The study also determined that the students recognized a need to use their communication conventions and protocols to communicate clearly and minimize misunderstandings in their online transactions with others. The most frequently used conventions included sharing information or techniques for conveying meaning and indicating interest in a topic, using keywords and names of individuals, using shorthand abbreviations, questioning and seeking clarification, and establishing social presence by greeting each other and referring to others by name. L'utilisation répandue de la conférence par ordinateur à des fins d'enseignement, à la fois comme support et comme substitut à la salle de classe traditionnelle, fait en sorte que tant les enseignants que les étudiants ont été encouragés à considérer l'enseignement et l'apprentissage de manière à pouvoir y incorporer l'apprentissage par collaboration ainsi que la construction sociale de la connaissance. La discussion et le dialogue entre l'instructeur et les étudiants de même qu'entre les étudiants est une composante clé de la conférence par ordinateur et constitue l'un des fondements des techniques d'apprentissage constructiviste. La conférence par ordinateur peut être utilisée tant de manière asynchrone, ce qui permet du temps pour la réflexion entre les interactions, que de manière synchrone, ce qui favorise des occasions pour des discussions interactives en temps réel ou des sessions ouvertes entre autant de participants qu'il s'en trouve en-ligne à un même moment. Cette étude a eu recours à l'analyse de contenu pour identifier les conventions et protocoles de communication que les participants aux discussions interactives électroniques en temps réel ont développé dans des contextes d'apprentissage. Cette étude a également fait ressortir l'idée que les étudiants reconnaissent le besoin d'utiliser leurs conventions et leurs protocoles pour communiquer clairement et ainsi minimiser les malentendus dans leurs transactions en-ligne avec les autres. Les conventions les plus fréquemment utilisées inclues la mise en commun d'information ou de techniques pour partager le sens donné à un sujet ou en indiquer l'intérêt, l'utilisation de mots clés et de noms d'individus, l'utilisation d'abréviations, le questionnement et la recherche de clarification ainsi que l'établissement de la présence sociale en se saluant mutuellement ou en référant aux autres par nom.