Abstract
The present research focuses on interface conception that is truly adapted to distance learning and that provides the learner with tools not only to manage and monitor his-her learning but also to make the computer a supportive and motivating environment. Inspired by various experiments and evaluations of distance environments, the research highlights a number of problems of the distance learner that are related to a disorientation within the content, to technical difficulties encountered, to the difficulty of developing work methods with these new tools, and, finally, to the difficulty of establishing contacts that are equivalent to the traditional situation. This research proposes various axes for the development of distance learning interfaces, namely, the necessity to supply adequate navigation tools that are both contextual and flexible, content appropriation tools, and support functions that connect tasks to specific methods and that guide the learner. Finally, the research proposes the introduction of various artifacts to favour personalized expression and to restore other participants' presence by providing indexes of their availability and of their comments on the information.
La présente recherche s'intéresse à la conception d'interfaces qui soient réellement adaptées à l'apprentissage à distance et fournissent à l'apprenant les outils non seulement pour gérer et suivre son apprentissage, mais aussi pour faire de l'ordinateur un environnement supportant et motivant. En s'inspirant de différentes expérimentations et d'évaluations d'environne-ments à distance, elle fait ressortir certains problèmes de l'apprenant à distance qui sont liés à la désorientation dans le contenu, aux difficultés techniques rencontrées, à la difficulté de développer des méthodes de travail avec ces nouveaux outils et enfin à la difficulté à établir des contacts équivalents à la situation traditionnelle. Cette recherche propose différents axes de développement pour les interfaces pour l'apprentissage à distance soit ; la nécessité de fournir de bons outils de navigation, qui soient à la fois contextuels et flexibles, des outils d'appropriation de la matière, des fonctions de support qui lient les tâches à des méthodes spécifiques et qui guident l'apprenant. Elle propose enfin d'introduire divers artefacts pour favoriser l'expression personnalisée et restaurer la présence des autres participants en fournissant des indices de leur disponibilité et de leurs commentaires sur l'information.