Abstract
At a time when governments are eager to increase the numbers of well-qualified graduates, educational organizations are under increasing financial pressure and are experiencing a shortage of facilities to locate these increasing student numbers. Significant advancements in the capability and accessibility of computer technology have been heralded as a means of alleviating some of these pressures. Consequently, there is a movement to apply advanced information and communication technology innovatively to enhance the pedagogical aspects of teaching and relieve administration and management resources. One of the crucial determinants of whether this approach can deliver on the promises offered lies in the design of complex software systems in which many technical, cultural, pedagogical, and social factors have to be considered. This paper examines student and user requirements for the design of tele-educational course delivery and describes the experiences of applying appropriate multimedia information and groupware communication technologies to support educational services.
The outcome of our initial studies based on the execution of two trials involving over 200 university students is presented, and the implications these have for the design of future systems is discussed. The paper also examines and presents trial experience on how educational services could be expanded beyond the university setting so that small independent educational companies could service niche markets for specialized short-duration tele-educational services using similar technologies.
A un moment où les gouvernements sont soucieux d'augmenter le nombre de diplômés qualifiés, les organismes d'éducation subissent une pression financière accrue ainsi qu'une carence en locaux d'accueil pour le nombre croissant d'étudiants. Les progrès significatifs dans les capacités et l'accessibilité des technologies de l'informatique ont étant soulignés comme autant de moyens de se détacher de ces pressions. Il en résulte une tendance au développement et à l'application des techniques d'information et de communication pour améliorer les aspects pédagogiques de l'enseignement et soulager l'administration et la gestion des ressources. Une des conditions déterminantes dans le succès d'une telle approche dépend de la conception de logiciels complexes tenant compte de nombreux facteurs techniques, pédagogiques et sociaux.
Ce document examine les besoins des utilisateurs et des étudiants dans le but de concevoir des cours à distance et décrit l'utilisation de supports multimédias appropriés et de technologies de communication pour des services d'éducation.
Les résultats de notre étude basée sur deux périodes de test impliquant plus de 200 étudiants de premier cycle universitaire, sont présentés et les implications de ceux-ci sur le développement de systèmes à venir sont discutées. Cet article rend compte également des résultats obtenus par la mise à l'essai et examine la question de l'expansion « extra muros » de services éducatifs universitaires de sorte que de petites entreprises d'éducation indépendantes puissent offrir des services spécialisés de courte durée en télé-éducation à des marchés pointus en faisant usage de technologies similaires.