Vol. 17 No. 3 (2002)
Research Articles

Evaluating Web-Based Teacher Development Projects: Models, Methods, and Outcomes

Keywords

  • teacher professional development,
  • online learning,
  • knowledge building,
  • video-on-demand

How to Cite

Owston, R., & Wideman, H. (2003). Evaluating Web-Based Teacher Development Projects: Models, Methods, and Outcomes. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 17(3), 46–66. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/296

Abstract

This article focuses on evaluations of three Web-based projects aimed at developing various aspects of teachers’ professional competences. The first examines the use of a software tool to facilitate the creation of knowledge-building communities among preservice candidates, host teachers, and high school students. The second was an evaluation of two sites that participated in Canada’s SchoolNet GrassRoots program. A pilot video-on-demand service to high school teachers was the third project we evaluated. From an analysis of these three evaluation projects, we describe and discuss (a) project outcomes that promoted teacher knowledge-building, (b) contextual factors that influenced the success of Web-based professional development activities, and (c) methodological issues that emerged from the studies. Cet article met l’accent sur les évaluations de trois projets de développement de divers aspects de la compétences professionnelles des professeurs et utilisant principalement l’Internet. Le premier examine l’utilisation d’un logiciel-outil pour faciliter la création de communautés de construction de connaissances chez des étudiants en formation des maîtres, des professeurs invités et des étudiants de niveau secondaire. Le second est une évaluation de deux sites qui ont fait partie du programme canadien SchoolNet GrassRoots. Un service pilote de vidéo sur demande pour les enseignants du niveau secondaire était le troisième projet que nous avons évalué. À partir de l’analyse de ces trois projets d’évaluation, nous décrivons et discutons (a) les résultats et les facteurs qui ont promu la construction de connaissances chez les enseignants, (b) les facteurs contextuels qui influent sur le succès d’activités de développement professionnel utilisant principalement l’Internet, et (c) les questions méthodologiques qui ont émergées de ces études.