Vol. 17 No. 3 (2002)
Research Articles

The Evolution of Learning Object Repository Technologies: Portals for On-line Objects for Learning

Keywords

  • learning objects,
  • e-learning,
  • TeleLearning

How to Cite

Richards, G., McGreal, R., Hatala, M., & Friesen, N. (2003). The Evolution of Learning Object Repository Technologies: Portals for On-line Objects for Learning. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 17(3), 67–79. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/297

Abstract

Learning objects are the digital files that are used to construct e-learning experiences, and repositories provide mechanisms to encourage their discovery, exchange, and reuse. Portals for On-line Objects in Learning (POOL) is a consortium project of the TeleLearning NCE to build a learning object repository scalable to the national level. Funded in part by the CANARIE Learning Program, POOL efforts have resulted in the development of two focal technologies: POOL, POND and SPLASH, a distributed architecture for a peer-to-peer network of learning object repositories; and CanCore, a practical metadata protocol for cataloguing learning objects. The authors conjecture that the technology of learning objects and repositories is in an early phase of development and that significant evolution can be expected as user communities form, protocols emerge for the functional linking of these structures, and the underlying technology becomes less visible. Les objets d’apprentissage sont les fichiers numériques utilisés pour construire des expériences de e-learning et les banques d’objets fournissent des mécanismes pour favoriser la découverte, l’échange et la réutilisation de ces objets. Les portails pour les objets d’apprentissage en ligne – Portals for On-line Objects in Learning (POOL), est un projet de consortium du RCE-téléapprentissage ayant pour but de construire, sur le plan national, une banque d’objets d’apprentissage adaptables autant pour les grands que les petits nombres d’utilisateurs. Financé en partie par le programme Canarie, les efforts de POOL ont donné comme résultat le dévelop¬pement de deux technologies importantes: POOL POND et SPLASH. Il s’agit d’une architecture distribuée pour un réseau de pair à pair de banques d’objets d’apprentissage ainsi que d’un protocole pratique de méta données pour référencer les objets d’apprentissage (CanCore). Les auteurs pensent que la technologie des objets d’apprentissage et des banques d’objets d’apprentissage est dans une toute première phase de développement et que l’on peut s’attendre à une évolution importante au fur et à mesure que des communautés se forment, que des protocoles émergent pour la liaison fonctionnelle de ces structures et que la technologie sous-jacente devient plus transparente