Abstract
Two uses of computers for teaching in distance education are compared and contrasted: systems based on structured, pre-programmed learning materials (i.e., computer assistedd learning, or CAL), where the learner communicates as if with the computer; and systems nbased on the communications functions of computers (i.e., computer-mediated communications syatems), using electrronic mail, conferencing and data-based to facilitate communication between teachers and students. It is argued that the two systems represent quite different educational philosophies, and for distance teaching at a higher educational level, the communications mode offers a more appropriate, humanistic, and pragmatic route for future development. Abstract Deux manières différentes d'utiliser l'ordinateur pour l'enseignement à distance sont comparées et contrastées: d'une part, les systemes fondés sur du matériel d'enseignement structure et pre-programme (c.-à-d. enseignement assisté par ordinateur ou EAO), ol'étudiant communique avec l'ordinateur, et d'autre part, les systémes fondés sur les fonctions communicatives des ordina teurs (c.- à-d. des systemes de communication opérés par ordinateur), employ ant le courrier et les conferences electroniques ainsi que les logiciels de gestion de fichiers comme moyens de faciliter la communication entre enseignants et étudiants. Nous soutenons que ces deux systèmes sont représentatifs de philosophies d'enseignement fort différentes et qu'en ce qui concerne l'enseignement à distance au niveau supérieur, les modes de communication opérés par ordinateur offrent plus d'opportunites pour l'avenir, aussi bien du point de vue humaniste que pragmatique.