Vol. 2 No. 1 (1987)
Research Articles

Promise and Reality : A Critical Analysis of on Distance Education in the Third World

Geoff Arger
Bio

How to Cite

Arger, G. (1987). Promise and Reality : A Critical Analysis of on Distance Education in the Third World. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 2(1), 41–58. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/308

Abstract

This paper argues that the gulf between what could be done and what is actually being done by distance education in the Third World will remain. An examination of the literature readily available in Australia about distance education in the Third World indicates that the promise of distance education, which is expressed in the rhetoric, is that it can assist Third World development because it is a vehicle of large scale, quality education, effecting social equality in a cost- efficient manner. A critical analysis of the same literature, however, demonstrates that the evidence does not indicate that in reality this has been, or will be, achieved. Such an analysis also indicates that distance education as presently practised in the Third World is interwoven with the so called “modernization paradigm” of development. It is noted that this paradigm has eurocentric premises which are unsuitable for the Third World. It is argued that these two factors are related and that, until the development paradigm within which distance education operates becomes more appropriate to Third World needs, the difference between the potential and the reality of distance education’s contribution to national development in the Third World will remain the striking theme noted above. Abstract Cet article soutient que l’écart existant entre ce qui pourrait etre fait et ce qui est fait en réalité persistera. Un examen de la littérature au sujet de l’enseignement à distance dans le Tiers-Monde, facilement accessible en Australie, indique que la maniere rhetorique dont y sont exprimees les promesses de l’enseignement à distance laisse entendre que cette forme d’enseignement peut contribuer au développement du Tiers-Monde. Selon cette littérature, I’enseignement à distance est capable de véhiculer une éducation de qualitétout en réalisant l’égalité sociale du point de vue du rapport efficacité-cout. Cependant, une analyse critique de cette même litterature ne révèle aucune évidence que ce résultat ait jamais été atteint ou qu’il le sera dans l’avenir. Une telle analyse indique de plus que l’enseignement à distance tel qu’il est actuellement pratiqué dans le Tiers-Monde est en corrélation avec ce qu’il est convenu d’appeler le paradigme de modernisa tion du développement. Il est souligné que ce paradigme est centré sur des prémisses inadequates en ce qui concerne le Tiers-Monde. Nous maintenons que ces deux facteurs sont apparentés et que, jusqu’à ce que le paradigme de développement à l’intérieur duquel fonctionne l’enseignement à distance devienne plus conforme aux besoins du Tiers-Monde, la différence entre le potentiel et la réalité de la contribution de l’enseignement à distance au developpe ment national du Tiers-Monde demeurera le “theme attrayant” mentionne plus haut.