Vol. 2 No. 1 (1987)
Research Articles

Responsive, Formative Evaluation : A Flexible Means for Improving Distance Learning Materials

How to Cite

Thompson, R. D. (1987). Responsive, Formative Evaluation : A Flexible Means for Improving Distance Learning Materials. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 2(1), 62–76. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/312

Abstract

A vital element in the development of flexibly designed distance learning materials is the use of systematic, formative evaluation. With the initial implemen tation of the materials, a concurrent evaluation will provide feedback which can be used to improve those materials. Such a process is currently being undertaken at Universiti Sains Malaysia (USM) as part of a major redevelopment of its distance education program. New learning materials undergo evaluation prior to revision and subsequent fixed publication. Experience at USM has revealed certain methodological problems with designing a formative evaluation of distance learning materials. The principal problem is the difficulty of obtaining detailed user data and of deciding upon suitable evaluation criteria. The design developed at USM consequently emphasizes flexibility in the source, timing and methods of data collection, and in interpretation and reporting, given that the purpose of the evaluation is to provide meaningful feedback to course developers. Abstract Un des élements primordiaux dans l’élaboration de matériaux flexibles d’enseignement à distance est l’emploi d’évaluations systématiques et for matrices. Une évaluation, tenue simultanement avec la mise en application initiale des matériaux, provoquera des réactions qui pourront éventuellement servir à l’amélioration de ces derniers. Ce processus est présentement appliqué à “Univer siti Sains Malaysia” (USM) et fait partie de la réorganisation majeure de son programme d’enseignement à distance. Les nouveaux matériaux d’apprentissage sont soumis à une évaluation avant d’être revus et subséquemment publiés. L’expérience de l’USM a révele certains problèmes méthodologiques dans l’élaboration d’évaluations formatrices des matériaux d’enseignement à distance. Les problèmes majeurs sont constitués par la difficulté d’obtenir des informations detaillées de la part des utilisateurs et celle de décider des critères adéquats d’évaluation. Le modèle développe è l’USM met, en consequénce, I’emphase sur la flexibilite de la provenancé, du rythme et des méthodes de recueil des informations aussi bien que sur l’interprétation et le compte rendu, le but des évaluations demeurant de fournir des renseignements significatifs aux responsable de lelaboration des cours.