Abstract
This study examines the process of institutionalization as it has occured for the Cross-Cultural Education Development Program (X-CED), an evolution of the Teacher Corps at the University of Alaska-Fairbanks. As an innovation which challenges many of the conventions of higher education, it is necessary to approach the evaluation of X-CED with a concern for appropriate methods and a consideration of issues of legitimacy in the institutional environment. A method for differentiating innovation and convention through an examination of core "exemplars" is developed. This analysis then provides a basis for recasting evaluation as a political process where innovative programs struggle to maintain those exemplars which make them different while achieving the legitimacy which makes them possible.
Abstract
Cette étude examine le processus d'institutionalisation qui a été le cas du Programme de développement pour l'enseignement interculturel, émanant du corps enseignant de l'Université d'Alaska-Fairbanks. Comme ceci représente une innovation défiant maintes conventions propres à l'enseignement supérieur, il est nécessaire pour évaluer ce programme d'utiliser des méthodes appropriées et de considérer plus particulièrement les problèmes de légitimité dans le domaine des institutions. On a développé une méthode pour différencier le nouveau et le conventional grâce à l'examen approfondi d'"exemplaires" témoins. Cette analyse fournira alors de base pour considérer l'évaluation comme un processus politique dans lequel les programmes d'innovation s'efforcent de maintenir ces "exemplaires" qui les rendent différents tout en leur donnant la légitimité pour les rendre possibles.