Vol. 3 No. 1 (1988)
Research Articles

Animadversions Upon the Concept of Distance Education as a Discipline

Greville Rumble
Bio

How to Cite

Rumble, G. (1988). Animadversions Upon the Concept of Distance Education as a Discipline. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 3(1), 39–56. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/328

Abstract

The article examines the basis upon which claims for discipline status might be justified, identifying four extrinsic and three intrinsic characteristics of disciplines. The former cover (a) structural characteristics (chairs and departments), (b) activities (teaching and research), (c) relevance to real and immediate problems, and (d) public recognition as a discipline; the latter the characteristics of (a) autonomy, internal cohesion, specialisation by subject (that is, by knowledge domain), and independence from other areas of academic endeavour, (b) the theoretical and conceptual depth and structure of the field, and (c) the presence of a “culture” that is particular to the discipline. Status as a discipline can not be established on the basis of extrinsic characteristics. Although the presence of a conceptual structure particular to a discipline would be sufficient to establish discipline status, even acknowledged disciplines occasionally lack such a structure. The autonomy of the subject area and its character as a specialised field and the presence of a distinctive disciplinary culture are the most important arguments in favour of discipline status. While distance education shares many of the extrinsic characteristics of disciplines, it lacks autonomy and independence from education, and an independent disciplinary culture, and hence can not be regarded as a discipline in its own right. Abstract Dans cette étude l’auteur analyse les fondements qui pourraient justifier la prétention au titre de discipline en identifiant sept caracteristiques de disciplines dont quatre sont extrinsèques. Les quatre premières comprennent (a) les caractéristiques structurelles (direction et départements), (b) les activités (enseignement et recherche), (c) la pertinence è des problèmes réels immédiats, et (d) la reconnaissance publique en tant que discipline; les trois dernières caractéristiques (a) I’autonomie, la cohésion interne, la spécialisation par matières (c’est-a-dire par domaine de connaissance), et l’independance vis-à-vis d’autres préoccupations disciplinaires, (b) I’approfondissement théorique et conceptuel et la structure du domaine, et (c) la présence d’une culture particulière reliée au domaine disciplinaire. Le statut en tant que discipline ne peut pas s’établir à partir de caractéristiques extrinsèques. Il est vrai que la présence d’une structure conceptuelle se rapportant a la discipline suffirait a etablir le statut de discipline. Toutefois, une telle structure peut faire défaut dans les disciplines reconnues. L’autonomie de la matière et sa réputation de domaine spécialisé (caractérisé par son indépendance par rapport à d’autres disciplines) et la présence d’une culture disciplinaire distinctive forment les raisonnements les plus importants en faveur du statut de discipline. Bien que la formation à distance partage un grand nombre des caractéristiques extrinsèques des disciplines, il lui manque l’autonomie et l’indépendance de l’enseignement, et une culture disciplinaire indépendante, aussi ne saurait-elle etre reconnue en tant que discipline en soi.