Vol. 3 No. 2 (1988)
Research Articles

Facilitating Adult Learning Through Computer-Mediated Distance Education

Lynn E. Davie
Bio

How to Cite

Davie, L. E. (1988). Facilitating Adult Learning Through Computer-Mediated Distance Education. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 3(2), 55–69. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/336

Abstract

This article is a case study of two distance education graduate courses offered by means of computer-mediated communication. The article describes the structure of the courses followed by an analysis of student participation, satisfaction, and achievement. In addition, the article discusses the effectiveness of the facilitation techniques used. In the courses, student reading and writing of notes was extensive. It appears that students logged in and read the conference at least once a week, and many students logged into the conference once a day. The mean number of notes authored by each student in 1986 was 16.3 and the mean for 1987 was 11.8. Two facilitation techniques were examined. In joint writing assignments several patterns emerged. A major strategy was to send drafts of the paper back and forth between students. One student would write a draft of a section and the second student would edit the work, adding points and changing wording as appropriate. The draft was then sent back to the first student for another round. The second strategy was to be on-line at the same time. There were approximately twice as many notes entered on the same day as entered on different days. Students reported satisfaction with the on-line courses and demonstrated effective use of the technology. Abstract Cet article est une étude de cas de deux cours à distance de niveau supérieur offert au moyen de la télématique. L'article débute par une description de la structure de ces cours. Il se poursuit par une analyse faisant état de la participation des étudiants, de leur satisfaction et de leurs résultats. L'article commente, de surcroît, l'efficacité des techniques de facilitation utilisées. Durant les cours, les étudiants participèrent considérablement à la rédaction des notes aussi bien qu'à leur consultation. Il apparaît que les étudiants entrèrent en communication et lurent les conférences au moins une fois par semaine; plusieurs les lurent même une fois par jour. Le nombre moyen de notes produites par chaque étudiant fut de 16.3 en 1986 et de 11.8 en 1987. Deux techniques de facilitation furent examinées. En ce qui concerne les travaux écrits en collaboration, plusieurs similarités d'exécution furent découvertes. Une des stratégies principales consista à procéder à l'échange des brouillons. Un étudiant ébauchait une section et un second retravaillait ce brouillon, ajoutant des arguments et modifiant la formulation le cas échéant. Le brouillon était alors retourné au premier étudiant pour être retravaillé. La deuxième stratégie consistait à se mettre en ligne en même temps. Il y eut approximativement deux fois plus de notes inscrites pendant la même journée que pendant des journées différentes. Les étudiants exprimèrent leur satisfaction au sujet de ce genre de cours et se révélèrent capables d'employer efficacement la technologie. Computer-Mediated Communicati