Vol. 6 No. 1 (1991)
Research Articles

Canadian Proprietary Correspondence Schools: Some Issues of Access and Technology

Robert Sweet
Bio

How to Cite

Sweet, R. (1991). Canadian Proprietary Correspondence Schools: Some Issues of Access and Technology. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 6(1), 42–63. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/393

Abstract

This paper describes the organizational structure and operating characteristics of proprietary distance education schools, a significant but largely unexamined sector of the post secondary education and training system in Canada. The contribution of proprietary schools to improved accessibility is treated in terms of access as entry, completion, and transition. These concepts are discussed with reference to evolving government policies of increased privatization and support for the distribution of instruction by non- traditional means, including distance education. The organizational structure of the proprietary schools is defined by their position along a continuum of distance education designs suggested in the literature as progressing from traditional, print-based correspondence provision to the "virtual classroom" requiring computer-mediated communications technology. The influence of communications technology is seen as central to the successful adaptation of proprietary distance education schools to the altered education and training requirements of the Canadian labour force. Abstract Cet article décrit la structure, l'organisation et la gérance qui caractérisent les écoles privées d'éducation à distance, un secteur substantiel mais peu examiné du système de formation et d'éducation tertiaire au Canada. On y considère la contribution que ces écoles fournissent à l'amélioration de l'accès en termes de l'entrée, de la complétion et de la transition. On y discute de ces concepts dans le contexte de nouvelles directives du gouvernement vers l'intensification de la privatisation et l'encouragement à l'utilisation de moyens non-traditionnels, y compris l'éducation à distance. La structure selon laquelle les écoles du secteur privé sont organisées se définit au long d'un continuum de designs d'enseignement à distance que la littérature décrit comme progressant du modèle traditionnel par correspondance, basé sur le texte imprimé, jusqu'à la «salle de classe virtuelle» qui utilise la technologie de la communication par ordinateur. L'influence de cette technologie est considérée comme centrale au succès de l'adaptation des écoles privées d'éducation à distance aux changements des besoins d'éducation et de formation des travailleurs canadiens.