Abstract
The strategic planning of a distance education institution requires a thorough knowledge of costs associated with each of its characteristic functions, mainly course design, printing, diffusion, and support. Normal university accounting does not provide sufficient information for this planning. Relevant information must be produced through a restructuring of the financial data. The model of cost analysis developed by the office of economic and financial studies of Télé-université divides the costs of managing the institution into six main functions and 30 secondary functions. Different methods of organizing the data compiled in this manner can then be applied to the analysis.
Abstract
La gestion stratégique d'un établissement d'enseignement à distance exige une connaissance approfondie des coûts associés à chacune de ses fonctions caractéristiques, notamment la conception, l'édition, la diffusion et l'encadrement des cours. Les données financières produites par la comptabilité habituelle des universités ne fournissent pas d'informations suffisamment précises à cet effet. L'information pertinente doit être récupérée au moyen d'une restructuration des données comptables. Le modèle d'analyse de coûts réalisé par le Bureau des études économiques et financières de la Télé-université répartit les coûts de fonctionnement de l'établissement en six fonctions et 30 sous-fonctions. Différents modes d'agrégation des données ainsi compilées peuvent alors être appliqués à des fins d'analyse.