Vol. 6 No. 2 (1991)
Research Articles

Quality Management in an MBA Program by Distance Education

John Viljoen
Bio

How to Cite

Viljoen, J., Holt, D., & Petzall, S. (1991). Quality Management in an MBA Program by Distance Education. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 6(2), 7–24. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/401

Abstract

This paper uses a qualitative, longitudinal methodology to focus on the creation of a consumer (student) oriented framework for quality in the Deakin University MBA by distance education. Quality is viewed as the outcome of a complex set of interactions between staff, students, learning materials, and supportive educational method. The notion of students acting as passive recipients of "quality" teaching is rejected. The contention is made that quality is a primary means of gaining competitive differential advantage in a specified segment of the MBA market, only if quality is defined by student perceptions. The research findings enable the development of a Student Learning Framework of Quality that demonstrates the need for efficient learning, opportunities for student interaction with learning materials, with the workplace, with teaching staff, and with study groups and residential schools. This framework is analyzed in terms of the value chain concept and implications are drawn for the successful future management of the Deakin MBA program. Abstract Cet article utilise une méthodologie longitudinale qualitative pour se concentrer sur la création d'un cadre de qualité orienté vers le consommateur (l'étudiant) dans le MBA à distance de l'Université Deakin. Nous définissons qualité comme étant le résultat d'une série de relations complexes entre le personnel, les étudiants, les matériaux d'enseignement, et la méthode de soutien pédagogique. Nous rejetons la notion que les étudiants sont les récepteurs passifs de la "qualité" de l'enseignement. Nous affirmons que la qualité n'est un moyen primordial d'obtenir un avantage dans la compétition pour un segment spécifique du marché du MBA que si cette qualité est définie par la perception des étudiants. Les résultats de notre recherche ont permis de développer un Student Learning Framework of Quality qui démontre le besoin d'un apprentissage efficace et d'occasions pour les étudiants d'entrer en action réciproque avec les matériaux d'enseignement, avec la place de travail, avec les enseignants, et avec les groupes d'étude et les écoles résidentielles. Nous analysons ce cadre et en tirons des conclusions pour assurer le succès de la gestion future du programme de MBA à Deakin.