Abstract
An evaluative survey of the study habits of female distant learners in Nigeria suggests that home environment, household chores, maternal responsibilities, isolation, and concentration problems constitute barriers to private learning. The emerging pattern of the study habits appears to be a response to these major barriers. The paper notes the impact of these barriers as evident in several learning problems. Their implications for female education, particularly in areas where women are poorly represented, are discussed. Steps to enhance the education of women as a disadvantaged group are suggested and are seen as developmental measures for distance education.
Abstract
Cette enquête, qui évalue les habitudes d'apprentissage des étudiantes à distance au Nigéria, suggère que l'environnement du foyer, les tâches domestiques, les responsabilités maternelles, l'isolation, et les difficultés de concentration constituent des barrières à l'apprentissage privé. Le modèle des habitudes d'étude qui émerge semble être une fonction de ces barrières principales. L'article mentionne que la présence de ces barrières se révèle au cours de plusieurs difficultés d'apprentissage. Il discute aussi de leur implication pour l'éducation des femmes, particulièrement dans les domaines où les femmes sont mal représentées, et suggère des démarches pour améliorer l'éducation des femmes en tant que groupe désavantagé, démarches qui sont considérées comme des mesures de développement de l'édu-cation à distance.