Vol. 7 No. 2 (1992)
Research Articles

Faculty Support for University Distance Education

E. Joyce Black
Bio

How to Cite

Black, E. J. (1992). Faculty Support for University Distance Education. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 7(2), 5–29. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/420

Abstract

The study addresses the controversy among academics in conventional universities regarding the credibility of courses offered via distance education. The intent of this research is to explain why some faculty support distance education whereas others do not. An interpretive perspective and qualitative methods dominated the two-phase study. A mailed survey (n=487) investigated the extent of faculty familiarity with and support for distance education. On the basis of this information, faculty were divided into three categories of support for distance education: supportive, divided support, and opposed. Representatives from each group were then interviewed (n=50). The interviews explored: the degree of congruence between faculty members' perceptions of distance education and their beliefs and values about the accessibility and quality of university education; and the extent to which faculty members considered it feasible to implement distance education successfully. In general, faculty were not very familiar with or supportive of distance education, except for undergraduate courses. Faculty supported distance education if they considered it to be congruent with their beliefs and values about university education in general. Implications for the planning and development of distance education are discussed. Abstract Cette recherche se penche sur la crédibilité des cours offerts à distance, qui prête à controverse parmi le corps professoral des universités traditionnelles. L'étude cherche à expliquer pourquoi certains professeurs favorisent l'éducation à distance et d'autres pas. Cette étude à deux phases a privilégié les méthodes qualitatives et une approche interprétative. Les renseignements obtenus grâce à un sondage postal (n=487) visant à mesurer le degré de familiarité et d'adhésion des professeurs à l'éducation à distance ont permis de distinguer trois degrés d'adhésion : appui, appui mitigé, opposition. Des professeurs de chacune de ces catégories ont ensuite été interviewés (n=50), afin d'identifier d'une part le niveau de cohérence entre les perceptions de l'éducation à distance chez les professeurs et leurs convictions quant à l'accessibilité et la qualité de l'éducation universitaire, et d'autre part à quel point ils croyaient réalisable une mise en application réussie de l'éducation à distance. Règle générale, les professeurs ne manifestaient ni une large connaissance ni un appui notoire à l'éducation à distance, exception faite des cours de premier cycle. Ils y adhéraient dans la mesure où ils y percevaient un reflet de leurs convictions quant à l'éducation de niveau universitaire en général. Le présent texte explore aussi les leçons à tirer pour la planification et le développement de l'éducation à distance.