Vol. 7 No. 2 (1992)
Research Articles

Towards a Course Development Model for Graduate Level Distance Education

Erv Schieman
Bio

How to Cite

Schieman, E., Teare, S., & McLaren, J. (1992). Towards a Course Development Model for Graduate Level Distance Education. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 7(2), 51–65. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/421

Abstract

In distance education instructional designers and subject specialists are hampered in their efforts by poorly defined course development models and a dearth of heuristics for effective design. The authors argue that in spite of these difficulties academics can prepare and teach distance education courses using basic instructional design practices drawn from theory-based research found in the general education literature. Several of these were incorporated into a teleconference course offered through The University of Calgary. Students were surveyed to determine the effectiveness of these strategies from both a learning and a motivational perspective. Early results indicate very positive outcomes to the approach used. It appears that the groups surveyed were favorably disposed to the means and methods employed. Abstract Dans le domaine de l'éducation à distance les efforts des concepteurs pédagogiques et des spécialistes d'une discipline sont entravés par des modèles insuffisamment définis de développement de cours et par des carences, au niveau heuristique, d'analyses effectives. Les auteurs veulent montrer qu'en dépit de ces lacunes les universitaires sont en mesure de préparer et d'offrir des cours à distance en s'aidant de stratégies de base de mise en forme issues de la recherche théorique générale déjà publiée dans le domaine. Plusieurs de ces stratégies de structuration ont été appliquées lors d'un cours par téléconférence offert par l'université de Calgary. Un sondage mené auprès des étudiants en vue de déterminer l'efficacité de telles stratégies tant au niveau de l'apprentissage que de la motivation a donné des résultats préalables très positifs. Les réponses des sujets sondés nous ont laissé entendre qu'ils étaient satisfaits tant des méthodes que des moyens utilisés.