Vol. 9 No. 1 (1994)
Research Articles

Distance Education in Botswana : Progress and Prospects

Tony Dodds
International Extension College
Frank Youngman
University of Botswana

Keywords

  • international development

How to Cite

Dodds, T., & Youngman, F. (1994). Distance Education in Botswana : Progress and Prospects. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 9(1), 61–79. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/493

Abstract

Distance education is an important policy option for educational planners in the developing countries, and it is being given renewed attention in Botswana in a context of growing social demand for education and in-creased fiscal constraints. A review of distance education since Independ-ence in 1966 suggests that its early promise has not been fulfilled and that during the 1980s, when distance education in many developing countries expanded significantly, in Botswana it was stagnant. However, in the cur-rent situation distance education has the potential to widen access to vari-ous levels and kinds of education and training in a cost-effective manner. An important policy-making conjuncture has arrived, and there are new prospects for the development of distance education as an integral part of the national system of education. L'éducation à distance représente une formule très intéressante pour les décideurs des pays en voie de développement. Dans le Botswana d'aujourd'hui, où une demande croissante se conjugue à des restrictions financières sérieuses, la télé-formation fait à nouveau l'objet d'un examen attentif. Une évaluation de ce domaine depuis l'indépendance (1966) mène à penser qu'en dépit de ses débuts prometteurs, la télé-formation n'a pas donné au Botswana les résultats escomptés, et a même stagné au cours des années 80, alors qu'elle prenait de l'essor dans d'autres pays en voie de développement. En ce moment l'éducation à distance serait susceptible d'améliorer, et de façon rentable, l'accès à divers types et niveaux d'édu-cation et de formation. La conjoncture actuelle est propice à l'élaboration de politiques nouvelles, où la télé-formation deviendrait partie intégrante du système national d'éducation.