Vol. 21 No. 2 (2006)
Research Articles

Acceptance and Resistance to Corporate E-Learning: A Case from the Retail Sector

Martha Cleveland-Innes
Athabasca University

Published 2006-11-01

How to Cite

Rabak, L., & Cleveland-Innes, M. (2006). Acceptance and Resistance to Corporate E-Learning: A Case from the Retail Sector. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 21(2), 115–134. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/59

Abstract

The purpose of this study was to investigate what influences employees’ acceptance and resistance to a corporate e-learning initiative provided by a large retail chain. The research used a survey design to gather interview and survey data to examine the factors affecting learner interest in, and resistance to, training and e-learning. The results provided insight into the attitudes and perceptions of employees in a large retail chain about the training and identified areas for further attention to facilitate a best-practices approach for increasing participation. The research asked: What barriers and enticers in relation to e-learning are present in a group of employees offered ane-learning training opportunity? The driving and restraining forcesthat influence an individual’s fields (also defined as an individual’s life space) as indicated in Lewin’s (1997) Force Field Theory were examined and used as a framework for analysis of the findings to gain a clearer understanding of which factors support or deter these employees from participation in e-learning in the workplace. Lewin suggested that consideration of what encourages learners to embrace new methods for learning is important but equally, the factors that cause resistance to learning must be thoroughly examined. Supporting factors such a the rationale for the training being well understood and detractors like insufficient time to complete the modules were identified. Findings indicate that time, meaningful recognition for participation, and personal and technical support need to be provided for the successful implementation of e-learning initiatives. Le but de cette étude était de déterminer les facteurs qui influencent l’acceptation ou la résistance des employés à une initiative de e-learning corporatif offerte par une grande chaine de commerce au détail. La récherche a utilisé un design de sondage pour ramasser des données d’entrevues et de sondages, pour examiner les facteurs affectant l’intérêt de l’apprenant dans, ou la résistance à, la formation et au e-learning. Les résultats nous renseignent sur les attitudes et les perceptions des employés d’une grande chaîne de commerce au détail sur la formation et a permis d’identifier des façons de faciliter une approche « meilleures pratiques » pour augmenter la participation. Les questions de récherche étaient : Quelles sont les barrières et les facilitateurs en relation avec le e-learning présents dans un groupe d’employés à qui on offre une opportunité de formation? Les moteurs et les freins qui influencent les champs d’un individu (aussi défini comme l'éspace vital d’un individu), tel qu’indiqué par la théorie des champs de force de Lewin (1997), ont été examinés et utilisés comme cadre d’analyse des observations pour comprendre quels facteurs encouragent ou découragent la participation des employés à une formation e-learning au travail. Lewin suggère que considérer ce qui encourage les employés à accepter de nouvelles méthodes d’apprentissage est important, mais que les facteurs qui causent des résistances doivent aussi être examinés. Les facteurs de soutien, comme le rationnel derrière une bonne formation, et les facteurs décourageants comme le manque de temps pour compléter les modules de formation, ont éte identifiés. Les résultats indiquent que le temps, la reconnaissance significative de la participation et le soutien technique doivent être fournis pour assurer une réalisation heureuse d’initiatives e-learning.