Vol. 24 No. 1 (2010)
Research Articles

Management and Evaluation of a Pan-Canadian Graduate Training Program in Health Informatics

Marilynne Hebert
University of Calgary
Bio
Francis Lau
University of Victoria
Bio

Published 2010-03-13

Keywords

  • online learning,
  • e-learning management

How to Cite

Hebert, M., & Lau, F. (2010). Management and Evaluation of a Pan-Canadian Graduate Training Program in Health Informatics. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 24(1), 107–122. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/623

Abstract

Background Eight Canadian universities partnered to establish a Collaborative Health Informatics PhD/Postdoc Strategic Training Program (CHPSTP). The 6-year goal was to increase research capacity in health informatics in Canada. Program Description Three cohorts of 20 trainees participated in the training, which included online Research Learning Experiences, annual face-to-face workshops and conferences. Different management models were explored to more closely align funding, user engagement and deliverables. Results and Recommendations Evaluation included measures of success at program, faculty and student levels. Data collection templates facilitated reporting and program management. Linkages between user engagement and funding should be built into the grant proposal. Résumé L’informatique de la santé (Health Informatics (HI)), l’utilisation des ordinateurs et des technologies des communications dans la prestation, la gestion et l’enseignement des soins de santé, s’est accru sans cesse au cours des 30 dernières années. Étant donné le nombre croissant d’application HI telles que les dossiers de santé électroniques et les systèmes de soutien à la décision clinique, la demande pour de l’expertise dans la planification de la mise en œuvre et de l’évaluation de ces systèmes s’est aussi accrue. La formation de second cycle en HI a été identifiée comme étant un besoin prioritaire au Canada, particulièrement en raison du fait qu’il a été difficile d’atteindre une masse critique pour un programme d’études en HI (School of Health Information Science, 2001). Au printemps 2002, huit équipes d’universités canadiennes (Victoria, Calgary, Waterloo, McMaster, Toronto, McGill, Sherbrooke et Dalhousie) se sont associées pour établir un Collaborative Health Informatics PhD/Postdoc Strategic Training Program (CHPSTP). Ceci a été rendu possible par l’entremise d’une demande de financement acceptée auprès des Instituts de recherche en santé du Canada (IRSC) et la Michael Smith Foundation for Medical Research (MSFMR) (Author, Author, 2002). Le programme de 6 ans avait pour but d’augmenter la capacité de recherche au Canada dans le domaine de l’informatique de la santé (HI) à travers de multiples initiatives. L’objectif de cet article est d’explorer le programme responsable et les questions associées.