Vol. 21 No. 2 (2006)
Research Articles

Gendered Interactions in Computer-Mediated Computer Conferencing

Published 2006-11-01

Keywords

  • computer mediated conferencing,
  • gender issues

How to Cite

Lawlor, C. (2006). Gendered Interactions in Computer-Mediated Computer Conferencing. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 21(2), 26–43. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/63

Abstract

Computer mediated conferencing (CMC) has been widely viewed as a valuable forum for providing opportunities for interaction among learners in a distance education setting. Interaction in distance contexts; however, is not well understood, and it has been argued that social markers are cued in online communications and that gender influences interaction processes and participation. Earlier research has identified two discourse types, epistolary and expository, that have been associated with gender. This study examined the discourse patterns and styles of 37 women and 27 men involved in a graduate course that used computer conferencing. Predicted patterns of discourse were found; women tended to use more epistolary or aligned type statements, and men tended to use more expository type statements. An investigation of satisfaction, commitment, and purpose for interaction indicated that level of satisfaction with interactions was similar, but evidence of gender-related purposive differences and a higher participation rate for men were found. Les conférences télématiques sont largement considérées comme un bon moyen d’offrir des opportunités d’interactions entre apprenants en situation d’éducation à distance. L’interaction dans le contexte de la distance, cependant, n’est pas bien comprise, et il a été avancé que les marqueurs sociaux sont déterminés dans les communications en ligne et que le genre influence les processus d’interaction et de participation. La littérature identifie deux types de discours, épistolaire et expositoire, qui sont associés au genre. Des formes prévisibles de discours ont étés trouvées. Les femmes ont tendance à utiliser des énoncés épistolaires, alors que les hommes utilisent plus d’énoncés expositoires. Une étude de la satisfaction, de l’engagement et du but de l’interaction indique que le niveau de satisfaction avec les interactions était similaire, mais il y avait indication de différences dans le but reliées au genre et un taux de participation plus élévés pour lese hommes.