Vol. 24 No. 1 (2010)
Research Articles

Managing Projects for Real Change? Three Cases of Contextualised Project Management and Embedded Instructor Professional Engagement and Development

Belinda Tynan
UNE
Rachael Adlington
UNE
Cherry Stewart
UNE
Deborah Vale
UNE
Rod Sims
UNE
Peter Shanahan
UNE

Published 2010-03-13

Keywords

  • project management,
  • distance education,
  • online learning

How to Cite

Tynan, B., Adlington, R., Stewart, C., Vale, D., Sims, R., & Shanahan, P. (2010). Managing Projects for Real Change? Three Cases of Contextualised Project Management and Embedded Instructor Professional Engagement and Development. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 24(1), 187–206. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/632

Abstract

This paper will detail three projects which had a focus on enhancing online learning at a large Australian distance education University within a School of Business, School of Health and School of Education. Each project was funded on special funding and took quite distinctive project management approaches which reflect the desire to embed innovation and ownership at the instructor and student interface. By responding to the stakeholder requirements these three projects provide insight into a) how integrated professional development serves to enable change in practice; b) why leadership at both junior and senior levels of the organization is an important driver to support instructor engagement for real change; c) what role external private contractors can play; and, d) indicators of how instructors were integrated through the varied project management approaches. The integrating theme of the paper is instructor engagement for real change. Each project will be detailed as mini-cases and key lessons drawn out that describe and explain the challenges, opportunities and scope of varied project management approaches to suit the distinct four contexts. This paper builds on and brings together considerable investigation into how we can support and enhance dissemination of a variety of project-based models that respond to contextual needs and issues. The multiple-school case study methodology serves to provide an approach that is both robust and cognizant of current trends in increased University investment through short-term project funding. The final recommendations will highlight how different approaches to project management are both desirable and essential for successfully embedding change of instructor practices for enhancing student learning in distance education modes. Résumé Cet article décrira trois projets qui avaient un focus sur l’amélioration de l’apprentissage en ligne dans une grande université d’éducation à distance australienne au sein d’une école d’affaires, une école de la santé et d’une école de l’éducation. Chaque projet était financé à même des fonds spéciaux et a emprunté des approches de gestion assez distinctes, lesquelles reflètent le désir d’implanter l’innovation et l’appropriation au niveau de l’interface instructeur et étudiant. En répondant aux exigences stakeholder ces trois projets fournissent un éclairage sur a) comment le développement professionnel intégré sert à permettre le changement dans la pratique; b) pourquoi le leadership aux niveaux junior et sénior de l’organisation est un moteur puissant pour soutenir l’implication de l’instructeur pour un changement réel; c) quel est le rôle que peuvent jouer les entrepreneurs privés externes; et d) les indicateurs de comment les instructeurs ont été intégrés par l’entremise de diverses approches de gestion de projet. Le thème intégrateur de l’article est l’implication de l’instructeur pour un changement réel. Chaque projet sera détaillé en tant que mini-cas et une esquisse sera faite des leçons clé qui décrivent et expliquent les défis, opportunités et l’étendue de diverses approches de gestion de projet choisies pour convenir aux quatre contextes distincts. Cet article appuie builds on et rassemble une enquête considérable sur comment nous pouvons soutenir et améliorer la dissémination d’une variété de modèles fondés sur des projets qui répondent à des besoins et des questions contextuels. La méthodologie de l’étude de cas d’écoles multiples sert à fournir une approche qui est à la fois robuste et en ligne avec les tendances courantes pour des investissements accrus dans le milieu universitaire par l’entremise de financement à court terme de projets. Les recommandations finales mettront en relief comment des approches variées en gestion de projet sont à la fois souhaitables et essentielles pour réussir à implanter le changement dans les pratiques des instructeurs afin d’améliorer l’apprentissage des étudiants dans le cadre des méthodes d’éducation à distance.