Vol. 24 No. 3 (2010)
Research Articles

The Growing Impact of Open Access Distance Education Journals: A Bibliometric Analysis

Olaf Zawacki-Richter
FernUniversität in Hagen
Bio
Terry Anderson
Athabasca University
Bio
Nazime Tuncay
Near East University
Bio

Published 2010-06-20

Keywords

  • distance education publications,
  • open access,
  • bibliometric analysis

How to Cite

Zawacki-Richter, O., Anderson, T., & Tuncay, N. (2010). The Growing Impact of Open Access Distance Education Journals: A Bibliometric Analysis. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 24(3). Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/661

Abstract

Open access dissemination resonates with many distance education researchers and practitioners because it aligns with their fundamental mission of extending access to learning opportunity. However, there remains lingering doubt whether this increase in access comes at a cost of reducing prestige, value (often determined in promotion and tenure hearings) or reference of the work by other authors. In this article, we examine 12 distance education journals (6 open and 6 published in closed format by commercial publishers). Using an online survey completed by members of the editorial boards of these 12 journals and a systematic review of the number of citations per article (N=1,123) and per journal issue between 2003 and 2008, we examine the impact, and perceived value of the 12 journals. We then compute differences between open and closed journals. The results reveal that the open access journals are not perceived by distance eductation editors as significantly more or less prestigious than their closed counterparts. The number of citations per journal and per article also indicates little difference. However we note a trend towards more citations per article in open access journals. Articles in open access journals are cited earlier than in non-open access journals. Résumé La diffusion par accès direct reçoit l’aval de nombreux chercheurs et praticiens du domaine de l’éducation à distance parce que celle-ci s’inscrit dans la lignée de leur mission fondamentale qui est d’augmenter l’accès aux opportunités d’apprentissage. Toutefois, un doute subsiste quant à savoir si cet accès accru se réalise ou non au coût d’une diminution du prestige, de la valeur (souvent déterminée au cours des entrevues de promotion et de titularisation) ou de la référence aux travaux par les autres auteurs. Dans cet article, nous examinons 12 revues d’éducation à distance (dont 6 sont à accès direct et 6 sont publiées en format fermé par des éditeurs commerciaux). À l’aide d’un sondage en ligne rempli par des membres des comités de rédaction de ces 12 revues et d’une revue systématique du nombre de citations par article (N=1,123) et par édition de revue parue entre 2003 et 2008, nous examinons l’impact et la valeur perçue des 12 revues. Nous calculons ensuite les différences entre les revues à accès direct et les revues fermées. Les résultats révèlent que les éditeurs de l’éducation à distance ne perçoivent pas les revues à accès direct comme étant significativement plus ou moins prestigieuses que les revues fermées. Il y a aussi peu de différences au niveau du nombre de citations par journal et par article. Toutefois, nous notons une tendance vers un nombre plus élevé de citations par article dans les revues à accès direct. Les articles dans les revues à accès direct sont cités plus tôt que ceux des revues à accès non direct.