Vol. 26 No. 1 (2012)
Research Articles

The Impact of Socio-cultural Issues for African Students in the South African Distance Education Context

Mirriam M. K. Lephalala
University of South Africa
Bio
Mpine Makoe
University of South Africa
Bio

Published 2012-02-26

Keywords

  • Open Distance Learning,
  • Socio-cultural contexts,
  • students experiences

How to Cite

Lephalala, M. M. K., & Makoe, M. (2012). The Impact of Socio-cultural Issues for African Students in the South African Distance Education Context. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 26(1). Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/759

Abstract

Open Distance Learning (ODL) takes place within different environments that are influenced by the social, cultural and political fields in which a student lives. This is particularly significant in South Africa where distance learning has been identified as the main system that should provide access to higher education for most students in the country. Through ODL, disadvantaged students can have access to higher education. This paper uses a socio-cultural framework to examine distance education students’ accounts of their experiences of learning. This study reveals aspects of the socio-cultural contexts that tend to be marginalised by ODL institutions. Résumé L’apprentissage ouvert et à distance (AOD) se déroule dans divers environnements qui sont influencés par les milieux social, culturel et politique dans lesquels un étudiant vit. Ceci est particulièrement vrai en Afrique du Sud où l’apprentissage à distance a été identifié comme étant le principal dispositif pouvant offrir un accès aux études supérieures, à la plupart des étudiants du pays. Par le biais de l’AOD, les étudiants moins fortunés peuvent accéder aux études supérieures. Cette recherche emploie un cadre de référence socioculturel pour étudier les témoignages rendus par les étudiants au sujet de leurs expériences d’apprentissage. L’étude révèle certains volets des contextes socioculturels qui tendent à être marginalisés par les établissements d’AOD.