Vol. 19 No. 2 (2004)
Research Articles

Academic Program Life Cycle: A Redefined Approach to Understanding Market Demands

Siran Mukerji
Indira Ghandi National Open University

Published 2005-06-01

Keywords

  • marketing,
  • access

How to Cite

Mukerji, S., & Tripathi, P. (2005). Academic Program Life Cycle: A Redefined Approach to Understanding Market Demands. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 19(2), 14–27. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/97

Abstract

Education can develop intellectual capability in people, which may in turn lead toward development of a more humane society. Open and distance learning (ODL) has provided one means of achieving social objectives democratically. In India significant success has been achieved through a network of 10 open universities and 104 institutes of open and distance education (IODE). Challenge and competition in the education sector have presented a new situation where institutions are now viewed as conglomerates and educational programs as educational products. Established ODL institutions need to compete. The students are perceived as end users or customers in the emerging education market. Institutions require innovative marketing strategies in this highly competitive market for services, and these strategies depend on the stage of maturation of the educational programs in an academic program life cycle (APLC). L’éducation peut développer des capacités intellectuelles chez les individus, qui peuvent, à leur tour, contribuer au développement d’une société plus humaine. L’enseignement à distance a constitué un moyen d’atteindre des objectifs sociaux de façon démocratique. En Inde, des succès importants ont été obtenus par le biais d’un réseau de dix universités à distance et de 104 instituts d’enseignement à distance. Le défi et la compétition dans le secteur de l’éducation engendrent une nouvelle situation dans laquelle les établissements sont maintenant vus comme des conglomérats, et les programmes d’enseignement comme des produits d’enseignement. Les établissements de formation à distance établis doivent affronter la concurrence. Dans ce marché de l’éducation en émergence, les étudiants sont perçus comme des utilisateurs ou des clients. Les établissements doivent avoir recours à des stratégies de marketing innovatrices pour conquérir ce marché de services hautement compétitif. Ces stratégies dépendent du niveau de maturation des programmes d’enseignement dans le cycle de vie des programmes pédagogiques.