Vol. 13 No. 2 (1998)
Research Articles

A Path Analysis Of The Concepts In Moore’s Theory Of Transactional Distance In A Videoconferencing Learning Environment

Yau-Jane Chen
National Chung Cheng University
Fern K. Willits
Pennsylvania State University

Published 2007-08-11

Keywords

  • transactional distance,
  • dialogue,
  • structure,
  • learner autonomy,
  • learning outcomes,
  • path analysis
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How to Cite

Chen, Y.-J., & Willits, F. K. (2007). A Path Analysis Of The Concepts In Moore’s Theory Of Transactional Distance In A Videoconferencing Learning Environment. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 13(2), 51–65. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/141

Abstract

The lack of empirical testing of theories in past studies in distance education has resulted in a fragile theoretical basis of this field. Investigating 121 learners’ experiences with videoconferencing, this study used path analysis to examine the postulates of Moore’s Theory of Transactional Distance. A major focus of the study was estimating the effects of the dimensions of dialogue, structure, learner autonomy, and transactional distance—the constituent concepts of Moore’s theory—on learning outcomes in such a learning environment. In-class discussion, one of the dimensions of dialogue, was found to contribute positively, directly, and indirectly to learning outcomes, whereas transactional distance between instructors and learners was inversely related to learning outcomes. None of the dimensions of structure and learner autonomy was found to have significant effects on learning outcomes. The data suggested that when learning outcomes were assessed only in terms of the student’s perception of how much he or she has learned, the relationships among the concepts in the transactional distance theory were only partly supported. Dans les études antérieures menées en éducation à distance, le peu de vérifications empiriques des théories nous a légué des fondements théoriques faibles. Cette étude, qui analyse les expériences d’apprentissage par vidéoconférence de cent vingt et un apprenants, a adopté une analyse causale des postulats de la théorie de Moore sur la distance transactionnelle. L’étude s’est attachée à évaluer les effets du dialogue, de la structure, de l’autonomie de l’apprenant et de la distance transactionnelle--concepts constituants de la théorie de Moore--sur les résultats d’apprentissage dans un tel environnement d’apprentissage. La discussion en classe, qui est l’un des aspects du dialogue, s’est révélée contribuer de manière positive, directement et indirectement, aux résultats d’apprentissage, alors que la distance transactionnelle entre formateurs et apprenants était en rapport inverse avec les résultats d’apprentissage. Il est apparu que ni la structure ni l’autonomie de l’apprenant n’entraînaient d’effets significatifs sur les résultats d’apprentissage. Les données laissent entendre que si l’on évalue les résultats d’apprentissage en s’appuyant seulement sur la perception du « combien » les étudiants ont appris, les corrélations entre les concepts de la théorie de la distance transactionnelle ne sont que partiellement corroborées.