Vol. 13 No. 2 (1998)
Research Articles

Virtual Schooling At The Middle Grades: A Case Study

C. Del Litke
University of Calgary

Published 2007-08-11

Keywords

  • middle school,
  • virtual school,
  • learner perceptions

How to Cite

Litke, C. D. (2007). Virtual Schooling At The Middle Grades: A Case Study. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 13(2), 33–50. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/145

Abstract

The purpose if this study was to investigate a virtual program, providing descriptions and assessments from the different participants at the host junior high school. Kearsley, Lynch, and Wizer (1995) indicate that numerous studies have concluded that “online learning activities are well suited for graduate level education” (p. 37). However, successful online programs at the postsecondary level do not mean that they are appropriate programs for middle-grades students. This study is one of few conducted specifically at the middle-grades level. It chronicles what the participants feel were the strengths, weaknesses, and factors influencing students’ success in the virtual school environment. It also raises a number of issues for educators to consider when investigating the implementation of virtual school programs. Le but de cette étude était d’analyser un programme du premier cycle du secondaire, offert en mode virtuel, en utilisant les descriptions et les évaluations de ce programme fournies par les participants de l’école-hôte. Kearsley, Lynch, et Wizer (1995) indiquent que de nombreuses études ont conclu que « les activités d’apprentissage par télématique conviennent bien à l’enseignement supérieur » (p. 37). Cependant, la réussite des programmes offerts par télématique au post-secondaire ne signifie pas que ce mode de diffusion convienne nécessairement aux étudiants du premier cycle du secondaire. Cette étude est l’une des rares à s’intéresser spécifiquement à cet ordre d’enseignement. Elle dresse l’inventaire des perceptions des participants sur les forces et faiblesses du programme, et sur les facteurs influençant le succès des élèves dans l’environnement scolaire virtuel. Elle soulève aussi un certain nombre de questions sur lesquelles devraient se pencher les éducateurs quand ils envisagent l’implantation de programmes scolaires virtuels.