Vol. 16 No. 1 (2001)
Research Articles

Barriers To The Uptake Of Web-based Technology By University Teachers

Karl Pajo
Massey University
Catherine Wallace
Massey University

Published 2007-08-10

Keywords

  • faculty attitudes,
  • barriers,
  • diffusion

How to Cite

Pajo, K., & Wallace, C. (2007). Barriers To The Uptake Of Web-based Technology By University Teachers. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 16(1), 70–84. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/171

Abstract

The growth in computer applications, and use of the Internet in particular, has signalled change for the delivery of distance teaching. Massey University is a multi-campus, multi-mode institution with an academic staff in excess of 1,400. This article reports on the findings from a survey of staff in the Colleges of Business, Science, and Education about their current use of Web-based technology in distance teaching, future intentions to use such technology, and major barriers to the uptake of the technology. The Web-based technologies most commonly used by staff for teaching purposes were e-mail contact with students and accessing the library databases. Respondents identified numerous advantages associated with Web-based learning approaches, but most did not believe Web-based technology was any more effective than conventional correspondence-based distance learning. The chief barriers identified were the time required in learning how to use Web-based technology and develop appropriate courses, the lack of training, and the continuing time requirements associated with using and monitoring Web-based technology in teaching. In a subsequent factor analysis, barriers were found to group together into three distinct categories, each of which was associated with different dependent variables measuring staff acceptance of Web-based teaching initiatives. These results suggest that different barriers will be influential at different stages in the diffusion process. Educational institutions that plan to adopt Web-based teaching as part of their distance education portfolio are advised to implement a flexible and dynamic strategy to alleviate these barriers. La croissance des applications informatiques, et de l'utilisation de l'Internet en particulier, a signalé un changement dans la diffusion et le mode de transmission de l'enseignement à distance. Massey University est une institution multi-campus et multi-modes qui compte un surplus de 1400 personnes dans son personnel relatif aux études. Cet article rend compte des résultats d'une étude du personnel dans les départements de business, science et éducation sur: leur usage actuel, dans l'enseignement à distance, de la technologie basée sur le Web, leurs intentions futures d'utiliser une telle technologie et les principaux obstacles à l'utilisation de la technologie. Les technologies basées sur le Web généralement les plus utilisées par le personnel pour l'enseignement étaient la communication par courrier électronique avec les étudiants et l'accès à la base de données de la bibliothèque. Les répondants ont identifié nombre d'avantages associés aux approches d'apprentissage basées sur le Web, mais la plupart ne croyaient pas que cette technologie était plus efficace que l'apprentissage à distance conventionnel, basé sur la correspondance. Les principaux obstacles identifiés étaient: le manque de formation, le temps requis pour apprendre comment utiliser les technologies basées sur le Web et pour développer les cours appropriés ainsi que celui continuellement requis pour l'utilisation et le contrôle de ces technologies dans l'enseignement. Dans une analyse subséquente de facteurs, les obstacles se sont avérés être groupés en trois catégories distinctes, dont chacune était associée avec différentes variables dépendantes mesurant l'acceptation par le personnel des initiatives d'enseignement basées sur le Web. Ces résultats suggèrent que différents obstacles seront influents à différentes étapes dans le processus de diffusion. Les institutions d'enseignement qui prévoient adopter l'enseignement basé sur le Web dans leur portfolio d'éducation à distance sont avisées d'implanter une stratégie flexible et dynamique pour amenuiser les obstacles.