Abstract
The purpose of this article is to promote the contribution of educators in improving the quality and credibility of postgraduate distance courses (specialization and upgrading) taught in Brazil. Beginning with a review of experiences in the area, it describes the most frequent modalities of distance education in the country and then reports on consultations with a group of specialists that sought to identify their positions on the organization, functioning, and supervision of graduate education courses. The conclusions recommend that in order to ensure the quality and credibility of these courses, they have to be planned, executed, and evaluated according to the specific characteristics of tele-education, which would also give direction to the educational system. In order to do this, it is necessary to include the concepts of distance education in the curriculum of supervisors and technicians in educational matters, which leads, finally, to a recommendation for greater university involvement in the training of human resources and in the development of research in the field of distance education.
Résumé
Le but de cet article est de promouvoir la contribution des éducateurs à l'amélioration de la qualité et de la crédibilité des cours de second cycle de l'éducation à distance (spécialisation et perfectionnement) dispensés au Brésil. A partir d'une série d'expériences dans ce domaine, on décrit les structures les plus fréquentes de l'éducation à distance dans ce pays, en consultation avec un groupe de spécialistes qui identifient leur position sur l'organisation, le fonctionnement et la supervision des cours de second cycle de l'éducation à distance. Les recommandations spécifient que, pour assurer leur qualité et leur crédibilité, les cours doivent être planifiés, enseignés et évalués selon des caractéristiques propres à la télenseignement, susceptibles de donner également des directives au système d'éducation. Pour ce faire, il est nécessaire d'inclure le concept de l'éducation à distance dans le cursus des superviseurs et des techniciens de l'éducation, ce qui mènerait finalement à recommander une plus grande participation universitaire tant dans la production des ressources humaines que dans le développement de la recherche dans l'éducation à distance.