Abstract
Dans les systèmes de de l’éducation à distance, le contact de l’élève avec le savoir s’accomplit sans qu’il n’y ait nécessairement un contact direct avec l’éducateur. La communication peut passer en utilsant divers moyens, tells que: le telephone, le courier (postal et électronique), le text imprimé, le text vidéo, les moyens audio-visuels. Ceci article propose un modèle méthodologique délimité par des critères permettant l’évaluation des matériels imprimés et par consequent de leur forme et de leur production. Dans de tells critères on considère les aspects didactiques du contenu, de la communication, les aspects technico-graphiques ainsi que les variables et constants qui en dérivent.
Abstract
In distance education systems, contact between student and knowledge is made without there necessarily being direct contact by the educator. Communication may occur using several media, such as telephone, mail (postal and electronic), written text, videotext, and audio visual materials. This creates the need for a system of control, which, among other things, determines the quality of these instructional media. In this article we propose a methodological model based on criteria that permit evaluation of the written materials and also their design and production. Such criteria include didactic aspects of the content, communication, and graphic and visual aspects as well as variables and attributes derived therefrom.