Abstract
This work analyzes the problems involved in production of materials for distance education, a key topic for the development of this modality.
It raises some concerns about the traditional model of designing materials, questioning their rigid design, vertical communication, and lack of dialogue style, as well as its production methods, which are sometimes more appropriate to a publisher than to an institution of distance education.
It proposes to diminish the modality's distance through the production of materials that are not intended to be self-sufficient, that provide information for analysis and discussion, that consider the receiver as belonging to a group, that create space for participation, that provide two-way and multidirectional communication, and that require production, not reproduction, of answers.
It reflects on the need for research, within the method itself, in order to set aside the ritual and routine behaviours in preparing materials.
The proposed model recommends the inclusion of well-defined distinct moments or "strips" in the design.
Regarding the system of production, this work reviews the different available models and reflects on the reasons why some of them still survive.
Résumé
Ce travail analyse les problèmes que cause l'élaboration de matériels pour l'éducation à distance, un thème-clé pour le développement de cette discipline.
On observe le modèle traditionnel d'élaboration des matériels et on met en question son concept rigide, le style de communication verticale et anti-dialogue et ses modèles de production, qui relèvent plus d'un éditorial que d'une institution de l'éducation à distance.
On propose de relativiser la distance propre à la discipline grâce à la production de matériels, ne se prétendant pas uniques et suffisants, qui fournissent l'information pour l'analyse et la discussion, tout en tenant compte du fait que le destinataire appartient à un groupe, créent un espace suffisant pour inciter à la participation, proposent la communication dans plusieurs directions et requièrent la production et non la reproduction de réponses.
L'étude se penche sur la nécessité de faire des recherches, à partir de la pratique, pour abandonner les conduites rituelles et routinières de l'élaboration des matériels.
Le modèle proposé recommande d'inclure dans le projet des moments différents ou «franges».
Quant au système de production, on recense les différents modèles existants et on étudie les causes de la survivance de quelques-uns d'entre eux.