Vol. 26 No. 2 (2012)
Research Articles

Inquiry-based Learning With and Without Facilitator Interactions

Thushani Alwis Weerasinghe
Stockholm University
Bio
Robert Ramberg
Stockholm University
Bio
Kamalanath Priyantha Hewagamage
University of Colombo
Bio

Published 2012-08-07

Keywords

  • distance education,
  • inquiry-based learning,
  • peer teaching,
  • cognitive presence,
  • teaching presence,
  • social presence,
  • metacognitive presence
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How to Cite

Weerasinghe, T. A., Ramberg, R., & Hewagamage, K. P. (2012). Inquiry-based Learning With and Without Facilitator Interactions. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 26(2). Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/779

Abstract

This paper discusses findings of a study investigating how students, on four online courses, engaged in inquiry-based learning with and without support from a facilitator. The investigation was conducted by analysing discussions of the online courses using the community of inquiry model. The results of the study imply that students in online discussions can engage in deep and meaningful learning, even when there is no facilitator interaction. Further the findings of the analysis suggest that successful inquiries are possible without teacher or facilitator interactions, if learning environments are designed to support students to be interactive and the students have motivation, regulatory skills and a willingness to collaborate with peers. Résumé Dans le cadre de cet article, nous discutons les résultats obtenus dans une étude visant à déterminer comment des élèves, participant à quatre cours en ligne, se sont engagés dans un processus d’apprentissage par enquête, soit avec ou sans l’aide d’un facilitateur. L’étude a été réalisée en analysant les discussions relatives aux cours en ligne au moyen du modèle du Community of Inquiry (CoI). Les résultats de l’étude laissent entendre que les élèves participant aux discussions en ligne peuvent réaliser des apprentissages approfondis et significatifs, même en l’absence d’interaction avec un facilitateur. De plus, les résultats de l’analyse suggèrent que des enquêtes peuvent être réussies sans intervention de la part d’un enseignant ou d’un facilitateur si, d’une part, les environnements d’apprentissage sont conçus de manière à favoriser l’interactivité des élèves et, d’autre part, les étudiants ont la motivation, les compétences requises et la volonté de collaborer avec leurs pairs.